torsdag den 22. oktober 2009

Frynsegoder i lange baner!

Da jeg ikke fik skrevet et indlæg i går, vil jeg starte med at fortælle lidt om hvad der er sket siden sidst.

I går var det blevet tid til at hele delingen skulle på Infirmeriet, og have tjekket helbred og tænder. Venteværelset var ret lille, så af den grund kunne der komme mere end otte afsted ad gangen. Jeg måtte derfor starte dagen med at blive hjemme og sy bånd på min rundhue, sammen med de sidste otte i delingen. Selvom det kun drejede sig om 10-20 sting, viste det sig at være en mindre prøvelse. Bånden skulle side så stramt at det umuligt kunne glide ned. Så vores arbejde blev afvist adskillige gange. Det gik der hurtigt et par timer med. Men vi havde heldigvis masser af kaffe!

Imens var de første otte værnepligtige blevet færdig med deres tjek, og én af dem var endda blevet afvist. Det duer ikke at have Brok når man er i Forsvaret. Men nu var det endelig blevet vores tur.
Tænderne blev tjekket først, og til min glæde fik jeg stor ros, fordi jeg ikke havde nogle fyldninger og ingen huller. Men hvis jeg havde, så havde jeg endda fået dem fyldt ud gratis. Dét er bare service! Det skyldes at jeg ikke længere er dækket af den normale sygesikring, men derimod af militærets. De har ligefrem taget mit gule sygesikringskort fra mig.
Lægetjekket gik også glat. Vi blev nærmest tjekket i alle ender, og skulle levere både urin- og blodprøve. Mit største problem var at gennemføre synstesten, men selvom jeg havde glemt mine briller så var mit syn langt tilstrækkeligt til at tjene ombord på et skib. Så jeg kan åbenbart godt lade brillerne blive hjemme.
Lægen viste også interesse for min håndskade, og han testede hvor god førligheden var i den, men det var heller ikke nok til at blive afvist.
Som en sidste stor frynsegode ved at aftjene værnepligt, fik vi alle en gratis stivkrampevacination og en vacination mod Leverbetændelse. Det er en vacination som koster 1800 hos lægen og herefter varer den i 25 år!

----

I dag har været MEGET afslappet, og vi har kun haft foredrag i forskellige emner. Bla. har vi kun haft teori i idræt, og fået informationer om Søværnets opbygning og vores muligheder for at skrive kontrakt. Det mest actionfyldte har været anden lektion i våben håndtering hvor vi lærte at lade og aflade Karabinen. Men vi har også fået prøvet vores "Anders And"-uniform af fordi vi skulle se pæne ud til fotografering. Vi har forresten også fået ordre på at have den på når vi tager hjem i morgen. Det er lidt ærgeligt, når nu det er den mest fesne af dem alle sammen :P

Jeg får udskejelse i morgen allerede kl. 11, så jeg håber jeg kan komme hjem inden kl. 15.

Ingen kommentarer: